Amoraalinen alennusmyynti: Beslanin hintapommi

Mainostajille inhimillinen kärsimys on otollinen markkinointikanava. Mainostoimisto Adell Saatchi & Saatchin copywriter Made Rässa kehottaa Äripäev-talouslehdessä (18.01.2005) mainostajia ottamaan hyöty irti ihmisten hädästä sotien ja luonnonkatastrofien keskellä.

Eesti Päevalehen etusivulla oli 10. tammikuuta 2005 suuri kuva talvimyrskyn kaatamasta puusta Pärnussa sekä pieni kuva Aasian tsunamin uhrista. Alla oli Tallinnan Ülemisten kauppakeskuksen suuri mainos otsikolla: “Ülemiste kutsuu sukeltamaan!”. Kauppakeskuksen mainos kutsui asiakkaita alennusmyyntiin.

Rässan mielestä mainos on nerokas, ja se jätti häneen hyvän tunteen. “Lopultakin uskalletaan.” Rässa usuttaa mainostajia käymään hintasotaa Irakin taistelujen keskellä ja räjäyttelemään hintapommeja Beslanin koulun vierellä. “Tulta!”, hän huudahtaa.

Kauhistuttavia uutisia ei pitäisi Rässan mielestä jättää vain toimittajille, vaan mainostajat voisivat samalla kuoria kerman päältä ja tarjota lukijoille nautittavampia elämyksiä. Tosi mies myy asusteita alennuksella vaikka kaaoksen keskellä, Rässa lopettaa.

KASUTAGEM KATASTROOFE
[Käyttäkäämme katastrofeja hyväksemme]
Äripäev, 18.01.2005
http://www.aripaev.ee/

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *